Co je marketing

Marketing je investice do budoucnosti vaší firmy

Kdo marketing systematicky a promyšleně dělá, tomu se daří. Kdo marketing neřeší, pluje s okolnostmi, které ho nakonec mohou potopit. Do které skupiny chcete patřit vy?
Bezkonkurenčně nejčastější nepochopení marketingu? Marketing = reklama. Jaká je pravda? Chápat reklamu v televizi, v tisku nebo v rozhlasu jako marketing není špatně, ale je to jedna z mnoha částí marketingu, která nefunguje sama o sobě.

 

Marketingová podstata

Marketing je souhrn všeho, co děláte proto, aby bylo vaše podnikání úspěšnější, známější nebo výdělečnější. Odborněji řečeno, marketing je příprava na obchodní úspěch v budoucnu (a tím je myšleno třeba i pouhý den dopředu).

Jeho cílem je aktivně hledat potenciální zákazníky a poskytovat jim informace vedoucí k zájmu o vaši firmu/služby/produkty a zároveň udržet stávající zákazníky, a snažit se z nich vytěžit maximum. Zmíněné je jeden z mnoha obecnějších výkladů marketingu, podstata je ale jasná – chovat se tak, aby vaše firma přitahovala ostatní a díky tomu jste vydělávali.

V marketingu sledujeme vývoj okolního prostředí firmy (ekonomické, politické, demografické, sociální, kulturní a technologické faktory). Sledujeme účastníky daného trhu (konkurence, dodavatele, odběratele, veřejnost) a míru jejich vlivu na naše podnikání.  Neopomeneme ani vnitřní možnosti firmy (technické, personální, finanční a další).

Na základě získaných informací a definovaných cílů sestavíme optimální marketingové strategie, tzn. cestu jak s k daným cílům dostaneme a formulujeme nástroje tzv. marketingového mixu:

  • distribuční cesty:  jak se zákazník může dostat k produktu…
  • produkt:  co, kolik, komu, vlastnosti…
  • cenu:  za kolik komu prodávat…
  • promotion:  jak komunikovat produkt zákazníkovi

Zde pracujeme s pěti základními nástroji marketingové komunikace: public relations, osobní prodej, podpora prodeje, reklama, přímý marketing. Každý z nich nabízí nepřeberné množství dalších nástrojů marketingové komunikace jak v online tak v offline formě.

 

Zákazník a jeho potřeby

Někdo vám řekne, že je to veškerá aktivita vedoucí k pochopení a uspokojení potřeb zákazníka, jiný že jde o podporu prodeje atd. Stěžejní jsou dvě proměnné – zákazník a vaše služba/produkt. Když vaše nabídka řeší zákazníkovy potřeby (chce postavit dům, koupit si foťák, opravit kolo, jet na dovolenou…), můžete ho získat právě marketingem.

Doporučil vás někdo? Viděl vaši reklamu? Jste pověstní široko daleko kvalitou a zákaznickým servisem? A pokud vás zná, objednal si u vás už něco v minulosti? Doručili jste mu zboží včas? Máte dobré ceny? Byl s vámi spokojen? Dali jste mu nějaký příjemný bonus? Pokud dokážete odpovědět na všechny podobné otázky, pak marketing děláte dobře.

 

Základ úspěšného marketingu

Pokud chcete podnikat, musíte zjistit, co zákazníci chtějí, resp. najít ty správné zákazníky, kteří chtějí, co děláte. Co je na tom nejtěžší a s čím se potýká nejedna firma je právě výběr správné cílové skupiny zákazníků. Nelze dělat všechno pro všechny.

Vašim cílem by v první řadě mělo být jasné vymezení, komu se chcete nabízet. Podle toho pak musíte uzpůsobit i všechno ostatní – své služby a produkty, jejich ceny, způsob komunikace a propagace atd. Když jsou vaše ceny vysoké, musí být i kvalita služeb špičková. Jde-li o mladší lidi, musíte s nimi mluvit jinak než se staršími. Prostě se do nich vžijte – jak vypadají, co chtějí, jak přemýšlí, mluví, nakupují… když se dokážete přizpůsobit zákazníkům, o které stojíte, pak uspějete.

 

Foto: Freepik

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*